Food

HOW TO EAT VEGAN FOOD FOR A WHOLE WEEK

Jeg får ufatteligt mange spørgsmål med om det ikke er svært at spise vegansk? (det skal lige siges at jeg ikke er full-on veganer, men at jeg derhjemme stort set kun spiser vegansk), eller om det ikke er svært at finde på nye retter? Og om hvordan jeg kan blive mæt uden at spise kød? Og mit svar er nej, det er slet ikke svært, det er faktisk super nemt, skønt og både jeg og min kæreste bliver fuldt ud mætte når vi spiser veganske retter.

Så derfor tænkte jeg, at jeg ville lave et blogindlæg med idéer til aftensmad i 7 dage, samt give jer mine bedste bud på sund og lækker morgenmad og frokost muligheder.

Til morgenmad spiser jeg selv havregrød lavet på noget så simpelt som havregryn og vand, toppet med chiafrø, hørfrø og typisk nogle bananskiver. Man kan også toppe havregrøden med bær, det er også super lækkert. Min kæreste spiser typisk nogle fuldkorns ‘cereals’, og bruger rismælk ovenpå. Man kan også vælge at lave en lækker og mættende smoothie til at starte dagen på. Eller noget brød med avokado. Der er mange muligheder.

Til frokost spiser jeg typisk rester. Og de aftensmad retter jeg gerne vil dele med jer, der vil stort set altid være ekstra mad tilbage, sådan så at du har rester til dagen efter (i hvert fald hvis i kun er 1-2 personer). Og ellers vil jeg foreslå at lave ekstra store portioner når i alligevel laver aftensmad, det er så dejlig nemt at have nogle rester i køleskabet eller fryseren, som man bare lige kan varme op og voila så er der mad! Hvis jeg ikke lige har rester tilovers til frokost, så spiser jeg også nogle gange bare godt med grønt (favoritten er broccoli, søde kartofler og noget ris), eller en rugbrødsmad med avokado og hummus og snacker på noget grønt.

Men, nu til det mere spændende – her får du 7 veganske aftensmadsidéer, så du kan spise vegansk mad i en hel uge.

MANDAG
Vegansk karry linseret

Billedet her er tyvstjålet fra Stonemuse, for det er nemlig gennem hende at jeg har opdaget denne fantastiske lækre veganske karry ret! Det er virkelig en af mine all-time favoritter, og både min kæreste og veninder er også begejstrede for den. Og så mætter den utrolig meget. Den er super nem at lave, og der bliver en kæmpe portion ud af denne ret, så du er garanteret lækre leftovers. Find opskriften her.


TIRSDAG

Vegansk indisk karry med kartofler og bønner

Igen et billede der er tyvstjålet, denne opskrift er nemlig lavet af Stinna. Den er sindssygt lækker (kan i fornemme at jeg elsker karry retter med tilhørende ris? Jep, det er nemlig en stor favorit herhjemme både hos mig og kæresten). Find opskriften her.


ONSDAG

Pizza med tomatsovs, kartofler, majs, gærflager – eller hvad i alverden du ellers har lyst til at toppe den med af lækre grøntsager!

Det her er efterhånden ved at være en af vores fast go-to retter når vi er idéforladte og bare skal finde på noget at spise, både fordi det smager godt og fordi at det er hammer nemt. Vi køber simpelthen bare en rulle-ud pizza dej i supermarkedet, smasker noget tomatsovs ovenpå, skræller kartofler i tynde strimler, hælder krydderier på og gærflager. Og så kan man jo ellers toppe med hvad man ellers vil, squash, spinat, tomater, champignoner osv.


TORSDAG

Kartoffelsuppe
Jeg beklager mangel på billede af denne opskrift, men jeg har ikke lige fået hapset et billede når vi har spist kartoffelsuppe. Men kartoffelsuppe er noget af det nemmeste, og så er det også virkelig lækkert. Du hælder bare vand i en gryde og får det til at koge, så skræller du ca. 800 g kartofler og propper dem i vandet sammen med 1-2 fed hvidløg. Så koger du bare det hele godt ud, tager kartoflerne op i en blender sammen med ca. 2,5 dl rismælk og 5 dl vand (det du har kogt kartfolerne i) og blender løs til det bliver en cremet masse. Så hælder du det hele tilbage i en tom gryde, varmer det lige op og voila, så er der kartoffelsuppe. Til kartoffelsuppen kan du enten selv lave noget brød, eller købe noget og varme op, det er nemlig så lækkert at dyppe brød i kartoffelsuppe.


FREDAG
Lækker grøntsagssovs og ris

Denne opskrift er opfundet af min kærestes mor. Historien bag er sådan set at jeg ikke kan tåle fløde, og at hun derfor fandt på denne opskrift som en ’sovs’ uden fløde, således at jeg også kunne spise den uden at få det dårligt. Det er simpelthen så sødt af hende, og det er blevet en af vores yndlingsopskrifter herhjemme.
Opskriften består af kogte kartofler, gulerødder, et løg, 1-2 fed hvidløg, lidt blomkål og squash. Det hele koges bare godt og grundigt sammen til det er mørt og så blender du det, og så tilbage i gryden og varmer det op og så plejer vi at tilsætte lidt karry krydderi. Dette spiser vi typisk sammen med ris, og så kan man ellers toppe med diverse grøntsager som broccoli, noget spinat, nogle peanuts eller cashew nødder eller hvad man nu føler for.


LØRDAG

Bønne burritos 

Det her er en af mine helt nye favoritter, den smager så godt! Opskriften har jeg fra Bonny Rebeccas e-bog Carbolicius (som jeg kun kan anbefale). Du blander simpelthen bare 1 løg, 1 fed hvidløg, 1 rød chili sammen med nogle taco-mix krydderier og lige steger det lidt i en gryde. Herefter tager du 1 gulerod som du har hakket godt ud i små stykker, 1 dåse kikærter, 1 rød peberfrugt hakket ud i små stykker, 1 kop majs, 2 dåser hakkede tomater og propper det oveni gryden og lader det stå og simre. Ved siden af varmer du 1 dåse kidney bønner op på en pande i kort tid, så moser du dem, og propper dem i massen også. Så lader du det hele stå og simre indtil at konsistensen ikke er så vandet længere. Så kan du bruge dette som fyld i enten madpandekager eller taco skaller, og toppe med med forskelligt topping (guacamole, agurkestykker, taco sovs osv.)


SØNDAG

Hjemmelavede falafler, hasselback kartofler, hummus, råkost eller en anden lækker salat

Dette er super lækkert! Lav nogle hjemmelavede falafler, jeg følger Mia Sommers opskrift. Eller, køb nogle færdige falafler som bare skal varmes op, her kan jeg anbefale Urtekram’s nutana falafler, de kan typisk købes i Super Brugsen og Føtex. Og så kan du ellers finde på hvad du vil, nogle ovnbagte kartofler eller hasselback kartofler, en lækker rødkålssalat, råkost og måske noget hummus til.

Jeg håber at i kan få lidt madinspiration fra dette indlæg, og hvis det er noget i vil se mere af, så deler jeg gerne andre lækre veganske opskrifter i fremtiden. I må endelig også byde ind med jeres yndlings veganske opskrifter hvis i har nogen derude – jeg elsker at få ny inspiration til lækker mad! Hvis du gerne vil have endnu flere mad idéer, så bare prøv at søg ‘vegan food’ på YouTube og så lover jeg dig at der kommer tonsvis af opskrifter frem. Især kan jeg anbefale Liv’s Healthy Life og The Vegan Corner, som er spækket med lækre opskrifter.

Facebook

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply
    Sascha
    marts 21, 2017 at 4:16 pm

    Mega nice indlæg Mills! 😋

  • Reply
    VEGAN POTATO BEAN RECIPE - CAMILLA TROMBORG
    april 18, 2017 at 4:46 am

    […] Read also: How to Eat Vegan Food for a Whole Week […]

  • Reply
    Stinna
    august 1, 2017 at 12:19 pm

    Dejligt at du kan bruge min opskrift 🙂

  • Leave a Reply